Innovatív intelligens utánfutó prototípus kifejlesztése

2021.09.15

Forrás Centrum Kft.

GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00069


Absztrakt

Forrás Centrum Kft. jelen projekt keretében az utánfutók piacát kívánja megújítani. Egy olyan forradalmi kutatás-fejlesztés valósult meg, amely az intelligens autók világ trendjébe igazodik. A 21-ik században a járműgyártók és technológiai cégek folyamatosan fejlesztik intelligens autóikat, ezen óriások árnyékában a Forrás Centrum Kft. az utánfutók fejlesztésének területén igyekszik egyedi fejlesztést elérni. Az utánfutók új szintre emelésével egy egyszerű két keréken vontatott eszközből egy intelligens rendszer került kifejlesztésre, amelynek üzemeltetése költség hatékony, környezetbarát és érzékeli, értelmezi a különböző behatásokat maga körül. A megvalósított innováció magasabb szintre emeli az áruszállítást.

A prototípus légrugós technológiával került kiegészítésre, ami így kíméli a prototípus tengelyeit. A fék az intelligens utánfutó lényeges eleme a biztonság szempontjából. Ennek megfelelően a fék állapotáról folyamatos adatgyűjtés valósul meg. A rendszer fék állapotát, futásteljesítményét, hőmérsékletét, nyomását, a tengely terheltségét, és az utánfutó elektromos fékező rendszerét ellenőrzi. Tájékoztatja a sofőrt a jármű állapotáról, és így lehet csökkenteni a szerelési költségeket, és segít abban, hogy az adott utánfutóval biztonságosabban lehessen közlekedni. Bárhonnan lehet ellenőrizni az adott járművet internet hozzáféréssel, így akár egy központi megfigyelő rendszerben is ellenőrizhető az utánfutók állapota. A rendszer vészhelyzeti fékező jelzést is képes leadni, ami az utánfutón a féklámpákat villogtatja hirtelen fékezés esetén, ezzel figyelmeztetve az autót követő járműveket, és csökkentve a belehajtásos balesetek kockázatát. Ez a rendszer folyamatosan figyeli a prototípus sebességét a lassítás és a fékezés alatt. Elektromos jelet küld a féklámpákhoz, vagy a harmadlagos féklámpákhoz, amik elkezdenek villogni, és ez által egy jelzést adni a követő járműveknek, ha a prototípus sebessége meghaladja az 50 km/h-t és a teherautó erős fékezésbe kezd. Ezen funkciónak köszönhetően jelentős mértékben csökkenthető a ráfutásos balesetek száma, mikor is a teherautóval hirtelen kell fékezni, és a mögötte közeledő jármű felé nem jut el időben a jelzés, és az bele hajt. A prototípus ABS-el ellátott, ami abban segít, hogy hirtelen fékezés, nagy fékezés, vagy bármilyen fékezés esetén a kerekek beakadjanak, és a gumi felülete egy ponton sérüljön nagymértékben. A gumi kopását segíti megelőzni, hogy ne egy ponton, hanem egyenletesen kopjon, így azoknak az élettartamát lehet növelni, és a költségeket jelentős mértékben csökkenti. Utánfutóval tolatni nagyon körülményes és nehéz. Ennek megfelelően egy intelligens utánfutó elengedhetetlen része a tolatássegítő rendszer. A modul észreveszi a kicsi vagy nagy, álló vagy mozgó objektumokat azon helyeken, amelyekre nem lehet látni, ha az utánfutó fel van csatlakoztatva, így megelőzve a rakomány, vagy az utánfutó károsodását. Az integrált fékező technológiával összekapcsolva meg lehet oldani az automatikus fékezést, ha valami tárgyat észlel, vagy kényszerítetten lassítani az utánfutót, így az autó 9km/h fölé nem tud gyorsítani tolatás közben. Az újdonság ebben, hogy távolról irányítható az egész folyamat, amelyet egy innovatív kijelző és irányító panelen lehet kezelni, amely az autó fülkéjében elhelyezhető.

Műszaki-szakmai eredmények

Kutatás-fejlesztési tevékenység: Összetett Utánfutóvédő Rendszer - mechanikai egység tervezése és vezérlő szoftver megírása:

A részfeladat megoldásának eredményeképpen olyan mechanikát fejlesztünk, és vezérlő programot írunk, amely mechanikai egység képes: o tengelysúly mérésre kialakított mechanika o alváz gombnyomásra történő állítása, be- és kipakolás esetén optimalizálja o útviszonyok, vezetési magasság nyomon követése, elemzése o folyamatos kétműszakos üzemeltetésre alkalmas o nyomás kapcsoló fogadására kialakított mechanika o környezet tudatos üzemeltetés o költséghatékony kivitel o teljes terv dokumentáció elkészítése o gyártás dokumentáció előkészítése.

Kapcsolódó gépészeti feladatok: 

- váz tervezése: o ergonómia, o optimális mechanika kialakítás, o robosztus, strapabíró kivitel; 

- funkcionalitás; 

- csatlakozók, kábelek, rögzítések optimális elhelyezése; 

- betáp optimalizáció; 

- szervizelhető kivitel; 

- könnyű áttervezhetőség.

Szoftverfejlesztési feladatok: 

- Az összetett utánfutóvédő rendszer számítógépén futó szoftvere: o szenzor értékek feldolgozása valós időben o tengelysúlymérési adatok feldolgozása o alvázadatok mérése és kiértékelése o kommunikációs modul a kiegészítő funkcionalitásokat biztosító számítógép alapú rendszerrel o adatmegjelenítés o adatarchiválás o kommunikációs modul.

Kutatás-fejlesztési tevékenység: Tolatás Felügyelő - tehergépjármű holtjáték vizsgáló mechanikai egység tervezése:

A részfeladat megoldásának eredményeképpen olyan mechanika jött létre, amely mechanikai egység képes: o tolatás közbeni útba kerülő tárgyak érzékelése o veszély esetén automatikus fékezés o érzékelt tárgyak távolsága o általános utánfutó adatok kijelzése tolatás közben, ha szükséges o folyamatos kétműszakos üzemeltetésre alkalmas o nyomás kapcsoló fogadására kialakított mechanika o környezet tudatos üzemeltetés o költséghatékony kivitel o teljes terv dokumentáció elkészítése o gyártás dokumentáció előkészítése.

Kapcsolódó gépészeti feladatok: 

- váz tervezése: o ergonómia, o optimális mechanika kialakítás, o robosztus, strapabíró kivitel; 

- funkcionalitás; 

- csatlakozók, kábelek, rögzítések optimális elhelyezése; 

- betáp optimalizáció; 

- szervizelhető kivitel; 

- könnyű áttervezhetőség.

Alfeladat: Abroncsfigyelő rendszer - automata tehergépjármű gumiprofil mérő mechanikai egység tervezése és vezérlő szoftver megírása:

A részfeladat megoldásának eredményeképpen olyan mechanika jött létre és vezérlő programot írtunk, amely mechanikai egység képes: o abroncs összetett védelmének elősegítése o guminyomás valós idejű figyelemmel követése o folyamatos kétműszakos üzemeltetésre alkalmas o nyomás kapcsoló fogadására kialakított mechanika o mérő lézer fogadására kialakított mechanika o kis fogyasztás o teljes terv dokumentáció elkészítése o gyártás dokumentáció előkészítése.

Kapcsolódó gépészeti feladatok: 

- készülékház tervezése: o ergonómia, o optimális mechanika kialakítás, o robosztus, strapabíró kivitel; 

- funkcionalitás; 

- csatlakozók, kábelek, rögzítések optimális elhelyezése; 

- betáp optimalizáció; 

- szervizelhető kivitel; 

- könnyű áttervezhetőség. 

Szoftverfejlesztési feladatok: 

- Az automata gumiprofil mérő vezérlő számítógépén futó szoftver o lézer mért értékeinek feldolgozása o automata gépjármű érzékelés o automata mérés indítás o eredmény megjelenítés, o kommunikációs modul adatok továbbítására o adatmegjelenítés o adatarchiválás.

Kutatás-fejlesztési tevékenység: Kanyarsegítő Rendszer - érzékelők és szoftver kifejlesztése:

A részfeladat megoldásának eredményeképpen olyan mechanikát terveztünk, amely mechanikai egység képes: - kanyarok észlelésére alkalmas érzékelők - automatikusan vagy gombnyomásra aktiválható - pótkocsi fordulásának sugarát optimalizálja - hatékony működés - teljes terv dokumentáció elkészítése - gyártás dokumentáció előkészítése.

Kapcsolódó gépészeti feladatok: 

- váz tervezése: o ergonómia, o optimális mechanika kialakítás.

Szoftverfejlesztési feladatok: 

- A kanyarsegítő rendszer szoftvere: o szenzor értékek feldolgozása valós időben o adatmegjelenítés, vezetőnek javaslat tétele o kommunikációs modul a kiegészítő funkcionalitásokat biztosító számítógép alapú rendszerrel o kommunikációs modul.

Egyéb elvárások: o gyors mérés o stabil szoftver folyamatos működés esetén o a fejlesztés során a többnyelvű környezet kialakítására ügyelni érdemes o felhasználóbarát egyszerű kezelő felület o egyszerűen karbantartható mechanikai egységek o költséghatékony gyártási lehetőség.

Az Európai Regionális Fejlesztési Alap "GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00069" nyilvántartási számú pályázati kiírásán 51 153 300 Ft állami támogatást elnyert, 93 006 000 Ft összköltségvetésű projekt 2018. május 24-én indult és 2020. december 31-én zárult.