Innovatív, integrált gépjármű keréktárcsa javítási lehetőség
Bart-Lux Kft.
GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00055
Absztrakt
Fejlesztésünk eredményeként egy innovatív, integrált gépjármű keréktárcsa javítási technológia került kidolgozásra. Innovatív, hiszen a fejlesztés során egy új, még sehol nem alkalmazott technológia került létrehozásra, és integrált, hiszen az eddig végzett javítási folyamatokba új, fejlettebb részfolyamatként egyszerűen beépíthető, illetve a régi technológia a későbbiekben az újjal könnyedén felcserélhető, a már meglévő folyamatokhoz illeszthető. A támogatás keretében beszerzésre került eszközökkel a vállalkozás a fejlesztési tevékenységét segítette a projekt megvalósítása alatt, az általunk kifejlesztett innovatív módszerrel cégünk javított, meghosszabbított élettartamú keréktárcsák előállítására lett képes. Jelen projekthez kapcsolódóan a vállalkozás már rendelkezett egy felni egyengető eszközzel, azonban ez az eszköz nem képes a felni hőkezeléssel történő javítására, ezáltal nem képes növelni a keréktárcsák élettartamát, így csak ideiglenes, rövidtávú megoldást nyújt a szervizelés folyamatában.
A sérült keréktárcsák javítására jelenleg több módszer is létezik, melyek a meglévő sérülés időszakos helyrehozatalára ugyan megoldást nyújtanak, azonban az eljárás csak kis mértékben tolja ki a felnik élettartamát. A sérült keréktárcsákat elsőként repedésvizsgálatnak vetik alá, így mérik fel a kialakult hibákat. Ehhez a vizsgálathoz egy egyensúlyozó eszközt használnak. Ha a felnin csak kisebb sérülés található, hideg-eljárással, esztergálással javítják a hibás részt. Ha a felni nem deformálódott és csak a pereme hiányos, akkor általában ledörzsölik, letisztítják a felületet és alumíniumhegesztő szakműhelyben meleg-eljárással feltöltik, majd a feltöltés után leesztergálják a fölösleges anyagot, majd kiegyensúlyozzák a tárcsát. Ugyanezt a módszert alkalmazzák a nagyobb repedések, törések esetében is. Ezt a folyamatot azonban már nem tudják a szerelőműhelyben elvégezni, mert annak speciális eszközigénye okán kívülálló, szakosodott cégnél szükséges elvégezni a javítást, mivel a könnyűfémöntvény hegesztéséhez speciális készülék és alapos szakmai felkészültség szükséges. A fentiekbe leírt hegesztési folyamat ugyan meleg-eljárásnak minősül, de megmunkálás tekintetében nem közelíti meg a gyári körülmények között történő, a gyártás során alkalmazott melegeljárású sajtolási technológiát, amivel a keréktárcsák eredeti állapotukban készülnek.
A Bart-Lux Kft. 25 éve foglalkozik a gépjármű kerék, acél és könnyűfém felnik javításával. A rossz utakból kifolyólag tömeges probléma a gépjárművek keréktárcsáinak sérülése. Jelenleg ezek szakszerű javítása nem megoldott. Kezdetleges módszerekkel (kalapálással, keréktárcsa esztergával) próbálják javítani a sérült felniket. Ezek a módszerek műszakilag nem tudják teljes értékűen helyreállítani a kerekek eredeti állapotát, se esztétikailag, se statikailag. A Bart-Lux Kft. új innovatív módszert szeretett volna kidolgozni az évi sok százezer sérült acél és könnyűfém keréktárcsa magas műszaki színvonalon történő javítására. A Weszti Kft. szakembereinek bevonásával egy olyan, jól szabályozható elektromos fűtőberendezést fejlesztett ki, amivel a fém legoptimálisabb hőfokra történő melegítésével végezhető el műhelykörülmények között is a keréktárcsák szakszerű javítása.

Műszaki-szakmai eredmények
A projektben létrejött új termék és technológia új műszaki, tudományos eredmény kidolgozásával jött létre, mivel a fejlesztésnek köszönhetően egy olyan, javítási folyamatba beépíthető, hőfokszabályozós elektromos fűtőberendezés került összeállításra, amely lehetővé teszi, hogy bármilyen méretű keréktárcsa javítási folyamatában annak szilárdsága és esztétikai jellege is megmaradjon. A fejlesztés azért újszerű, mert az eddig ismert javítási folyamatokban még eddig soha nem alkalmaztak ilyen eljárást. A fejlesztendő eszközzel végzett munkafolyamatok eredményeként olyan készülék jött létre, amely minden szempontból megfelel a fejlett jármű technológiák megújítási igényének.
A készülék egy elektromos hőfokszabályozós szalag, amit bármelyik méretű felnire rá lehet fogatni. Felhelyezés után felhevíti a keréktárcsát az előre meghatározott és beállított hőfokra, ezzel biztosítva, hogy az eszterga működése során ne károsítsa a fémet. A kifejlesztett készülék előnyei közé tartozik, hogy kis beruházást igényel, kis helyet foglal, könnyen beilleszthető a szervizelési folyamatba, könnyen elsajátítható a kezelése, roncsolás- és repedésmentes keréktárcsa javítást biztosít, valamint a könnyűfém felni esztétikai megjelenését nem sérti. Ennek az innovatív fejlesztésnek köszönhetően a gépjármű javítást végző vállalkozások, valamint a keréktárcsák gyártásával, újrahasznosításával foglalkozó cégek megnövelhetik az általuk vállalt megrendelések számát, és javíthatják azok minőségi kivitelezését is.
A cég által kifejlesztett készülék minden szempontból megfelel a fejlett jármű technológiák megújítási igényének. A kutatás eredményeként egy olyan folyamat és készülék került kifejlesztésre, mellyel magas műszaki színvonalon lehet javítani a gépjármű keréktárcsákat. Ilyen termék jelenleg még nincs a piacon, így projektünkben új termék és technológia, új műszaki, tudományos eredmény került kifejlesztésre. A fejlesztés mind technológiai, mind környezettudatossági szempontok szerint egyedülálló, mivel a világpiacon sem lelhető fel az általunk megvalósított tervezett technológia. A környező és távoli országokban is kidobják a sérült keréktárcsákat, teljesen figyelmen kívül hagyva az újrahasznosítás lehetőségét. Projektünk az egész iparra kiterjedően, világviszonylatban is nagyléptékű újítás. Magyarországon ma a gumiszervizek és gépjármű szervizek száma 6000 - 8000 közzé tehető, ennek okán pedig minden szerviz számára létkérdés a minél gyorsabb és pontosabb munkavégzés. A Bart-Lux Kft. által kifejlesztésre került módszer és eszköz valamennyi szerviz számára új, innovatív megoldást, valamint versenyképességet nyújt a piacon.
Az Széchenyi 2020 "GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00055" nyilvántartási számú pályázati kiírásán 59 598 990 Ft állami támogatást elnyert, 108 361 801 Ft összköltségvetésű projekt 2018. április 2-án indult és 2020. március 31-én zárult.